Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O27l20g56a 62Č31m60i92e42l60o57v80á 9405893874654

Nad větou: stávající průběžný systém je v současnosti výrazně v deficitu (vybere se o cca 40 mld. Kč méně) jsem se trochu zamyslela. Když se řekne A mělo by si řící i B. A proč se vybere o 40 miliard na důchody méně? V Česku totiž hledá práci 630 tisíc nezaměstnaných a má stále se zvýšující trend, ( jenom v sezoně nezaměstnanost o maličko klesne ) v okolních zemích to není lepší, s modernizací výroby bude nezaměstnaných ve všech státech přibývat. Pokud by těch 630 tisíc lidí mělo práci a nekrátili by si čas dlouhou frontou na UP, státu by na daních přiteklo více financí do státní kasy a na sociálních dávkách by se ušetřili další miliardy.

Takže řečičky o tom že na důchodce nebude mít kdo pracovat neberu a to ani od politiků.

0/0
9.6.2014 6:05
Foto

I59v55o 42B32e77č85v63á16ř 1374876159

Souhlasím s Vámi, že nezaměstnanost je vysoká a deficit zvýrazňuje, ovšem domnívám se, že pouhé vyřešení nezaměstnanosti nic výrazného neřeší (bavíme se o důchodovém systému). Poměr mezi ekonomický aktivními a zbytkem je dnes cca 1,7 a za cca 30-40 let to bude mezi 1,2-1 (mezi ekonomicky aktivní patří i nezaměstnaní). To jsou demografická fakta.

Teď si ukažme, co se stane, když se vyřeší nezaměstnanost. Nezaměstnanost nikdy nebude nulová. Vždy zde budou lidé, kteří nebudou chtít pracovat vůbec nebo lidé, kteří nebudou ochotni pracovat pod určitou výši mzdy. Říká se tomu přirozená nezaměstnanost. Dále zde vždy budou fungovat určité cyklické stavy. Každopádně řekněme, že 150 tis. lidí z Vámi uvedených 630 tis. skutečně pracovat bude. Pokud budeme uvažovat průměrnou mzdu těchto lidí 20 tis. hrubého, odvod sociálního pojištění bude v průměru 6,3 tis. Kč na osobu.

150000x6300=945 000 000 Kč

Jejich celkový odvod sociálního pojištění bude činit 0,95 mld. Kč. To skutečně důchodový systém nevytrhne!

P.S.: Můžete mi namítat, že stát ještě ušetří na dávkách a vydělá na dani z příjmu a dalších odvodech. Je to pravda. Šlo by o úsporu (příjmy) v řádech několika mld. Kč, nicméně tématem byl důchodový deficit a s tím tyto úspory už nijak nesouvisí.

0/0
9.6.2014 9:25

O98l33g55a 52Č96m26i41e83l31o53v31á 9985443414124

Tyhle čísla 150000x6300=945 000 000 Kč jsou pouze za 1 měsíc, to za první a za druhé, budeme volat po větší porodnosti, nejméně do každé domácnosti 3 děti a na UP budou stále čekat v řadách stovky tisíc nezaměstnaných. V budoucnu, tak za těch dejme tomu 30 let kde ještě dneska pracuje třeba10 lidí, tak za 30 let tu práci stihne 1 člověk. Automatizace atd. Takže zvyšujme porodnost s heslem na rtech že na důchodce nebude mít kdo pracovat, ať je ještě více nezaměstnaných. Na důchodce by měl kdo pracovat, ale jaksi není dostatek pracovních míst a znovu píšu, že situace na trhu práce bude i za těch 40 let ještě horší.

0/0
9.6.2014 11:37
Foto

I52v29o 89B17e83č11v72á61ř 1584806749

Děkuji za opravu :-). I tak to v dlouhodobém měřítku nic neřeší, bohužel. S tím zbytkem nemohu souhlasit. Automatizací podle mého nedojde k úbytku pracovních míst, pouze k jejich transformaci. Tzn. změní se obsah práce a tudíž i poptávka po pracujících. Je to přirozený vývoj a na státech jako Švýcarsko nebo třeba Japonsko můžeme vidět, že se ho není třeba bát. Je to stejné jako se zemědělstvím. Dříve to byl hlavní zdroj obživy, později nastala éra průmyslu a stejnou zemědělskou produkci dnes zvládá mnohem méně lidí, protože je vyšší efektivita práce. Dnes se posouváme dál do terciálního sektoru (služby, věda, výzkum, technologie).

S trasformací poptávky souvisí transformace nabídky. Tu částečně zajistí přirozený vývoj, kdy mladí lidé se budou učit pracovat s novými technologiemi a přirozeně naleznou uplatnění na trhu a pak je také potřeba, aby lidé byli ochotni a schopní se rekvalifikovat. Bohužel u lidí z mého okolí, kteří mají problémy se zaměstnaností vidím spíše neochotu než neschopnost. Lpíme na starých věcech, které se už nevrátí a nechceme se s tím smířit, ale změna je přirozená součást života.

Ukažte mi reálný příklad, kde z Vámi uvedených důvodů došlo ke zhoršení nezaměstnanosti...

Pracovních míst je málo, to máte pravdu. Kolik je ovšem lidí, kteří jsou schopni přinést svému zaměstnavateli něco navíc? Proč je těch míst málo a kdo je vytváří? A co tyto subjekty potřebují, aby jich mohly vytvářet více? To jsou otázky, které bychom si měli klást a nacházet na ně odpovědi.

+1/0
9.6.2014 12:21

J15i51r23k40a 56L50i35b43e54ň92s18k14ý 4152831244579

Existuje evoluce, nebojte se, vše se přirozeně vyřeší.

0/0
8.6.2014 18:20

P13a43v16e33l 42K86u45c83h21t85a 4466801317974

Ač se mi některé  trendy nelíbí, tak:

- pochybuji, že se u nás zvýší porodnost (to platí i pro většinu Evropy) a to především kde je předpoklad řádné výchovy. Porodnost 2,1 je fantasmagorie, dříve jsem si naivně myslel, jak to zachrání bývalé katolické bašty - Itálie, Španělsko

- protože lidí na zeměkouli bude dále přibývat (odhady jsou 11 mld v r.2100) - tak ti lidé se budou legálně nelegálně přesouvat a bílou Evropu čekají zlé časy i kdyby francouzskou prezidentkou byla paní Le Penová

- jinak souhlas v tom, že budoucnost bude bolet. V naší kotlině větší spoření na stáří zase podsekne poptávku atd. a ne všechno je z dovozu, navíc musí člověk myslet "internacionálně" - i Němec víc bude spořit a méně kupovat zboží třeba  z Česka.

0/0
8.6.2014 14:09
Foto

I60v92o 92B25e50č36v41á18ř 1234746589

Porodnost sama o sobě je na velmi rozsáhlou diskuzi a myslím, že její provázanost s jinými tématy je obrovská.

Když se podívám na sebe a své okolí, vidím pár opakujících se argumentů či důvodů, proč lidé nemají děti, odkládají je na pozdější věk či je nechtějí vůbec:

1) Finanční zabezpečení rodiny - máme strach, že se o rodinu nedokážeme postarat a nemáme takové rodinné zázemí, které by nám to umožňovalo.

2) Kariéristé - zvlášť my mladší ročníky toužíme po rychlé kariéře, myslíme si, jak ve třiceti budeme za vodou a pak bude na všechno čas. Postupně, ale zjišťujeme, že věci nejdou tak, jak bychom si představovali a že není na co čekat. Bohužel někdy si to uvědomíme až když už je pozdě.

3) Pohodlnost - zpohodlněli jsme, muži i ženy, mít dítě je velmi fyzicky i psychicky náročné a mnoho z nás raději volí "jednodušší cestu" domácího mazlíčka, kterým dítě nahradí. Navíc si už od dospívání nastavujeme životní úroveň výš, než na kterou máme a nechceme se jí vzdát.

4) Bojíme se zodpovědnosti - tento trend je patrný u mnoha věcí, nejen v souvislosti s naším stářím.

0/0
8.6.2014 14:31
Foto

M18i97r56o58s20l85a11v 98M86a25c58e24k 5741505710642

Tak vida, pán nám nabízí 4.pilíř. A ještě bude 5., 6. a 7. pak se to snad už zastaví a lidé pochopí, že spořit papírky na stáří je nesmysl, neboť si jich stát natiskne kdykoli tolik, kolik bude chtít.

0/−2
8.6.2014 13:14
Foto

I76v55o 44B63e88č61v33á94ř 1574206219

Krásný den,

z čeho vyvozujete, že nabízím nějaký 4.pilíř? Být to po mém, žádné pilířové označení neexistuje, neboť mi připadá velmi zavádějící a stejně se v něm lidé nevyznají. Základem je si uvědomit jaký důchod (celkový příjem) chci ve stáří mít a z jakých "zdrojů" bude poskládaný.

Jednou ze složek může být starobní důchod od státu rozdělený na jednu, max. dvě části (např. jednotný paušál pokrývající základní potřeby + zásluhová složka, u které jsem si zvolil strategii) a zbytek poskládat ze všelijakých soukromých úspor a forem investic vč. pronájmu nemovitostí apod.

Každopádně netvrdím, že vím jak to vyřešit. Jsem pouze přesvědčený, že je s důchodovým systémem něco potřeba udělat a nestrkat před tím hlavu do písku a dále se domnívám, že se účinné řešení nevyhne prvkům, které jsem uvedl v článku. Prvkům, které nemůžou být a nebudou oblíbenými v řadách jedinců, kteří nechtějí nést odpovědnost za vlastní život.

P.S.: Spořit papírky je nesmysl, s tím s Vámi naprosto souhlasím. Osobně volím cestu vytváření majetku. To je, dle mého názoru, mnohem lepší příprava na stáří.

+1/0
8.6.2014 13:53

P67a72v30e71l 35H91e58k 8837776473371

Pán nenabízí 4. pilíř ani nepíše o spoření papírků. A jaký je Váš názor na důchody, podělíte se o něj?

+1/0
8.6.2014 18:05



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.