Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P80e60t29r 84H35á34l93a 6934666855216

Nejprve k tomuto : "Faktem je, že inflace jepřirozeným důsledkem ekonomického růstu." - Ne, ne ne, inflace jedůsledkem emise víc peněz, než odpovídá stavu ekonomiky.

Jinak mě docela děsí že se stále najdou lidé, co si myslí, že Kalouskova vláda dosáhla nějakého snížení deficitu, nebo že se snad jednalo o jednání podpořené nějakou ekonomickou teorií.

0/0
2.1.2015 16:22
Foto

I29v50o 26B59e41č55v28á98ř 1544916929

Inflaci rozlišujeme na měnovou, úvěrovou, nemovitostní či například na tu, která se nejčastěji používá a to je inflace počítaná průměrnou cenou spotřebního koše. U každé se můžeme bavit o příčinách a důsledcích. V článku jsem chtěl pouze říci, že inflace víceméně k ekonomickému růstu patří a není na tom nic špatného.

Nečasovu vládu, ani kroky pana Kalouska nijak neobhajuji. Vyjadřuji se k aktuálnímu dění. Co se týče éry pana Kalouska, neznám přesná čísla ale snížení deficitu z velké části mohlo být pouze zapříčiněno tím, že stát si v době jeho ministrování začal mnohem levněji půjčovat (úroky dluhopisů výrazně poklesly). Se škrty, které prováděli, jsem v naprosté většině nesouhlasil, protože se nejednalo o úspory na straně nákladů, ale na straně investic a o zvyšování daní => tedy nejhorší možná varianta.

0/0
2.1.2015 18:32

J46a11n 26R76á97ž 1149803114180

Trvalý ekonomický růst je stejně hloupá mantra jako že schodek státního rozpočtu ve výši do 3% se dá udržet na věky věků.

0/0
30.12.2014 17:19

V87l59a22d40i63m75í84r 18H85r17u36b30ý 4777423934389

Máte pravdu - 3 % se objevila až v paktu stability. Jak vznikla? Ekonomové doporučili kritérium 2,5 (max. 3) procenta deficitu v dobách krize. Tedy toto kriterium bylo krizovým maximem.

  No - a pak už jeli politici: Nejprve samozřejmě zvolili horní hranici - 3 % (v době hospodářských potíží).  Pak zjistili, že by nevyhověl ani jeden stát jižního křídla (a možná některé další), proto "zapomněli", že schodek je (případně) 'povolen' jen v době hospodářských potíží. A tak vznikl "důvod" k prožírání budoucnosti: 3 % byla náhle dobře!  Ovšem ani toto kriterium nebylo (téměř) žádným státem dodrženo. Proto se za jeho překročení nepenalizovalo.

  Jen na okraj: Aby obešli i tento ukazatel při zavádění eura, akceptovali i jednorázové snížení schodku např. prodejem majetku či zapojením rezerv (což není nic o stabilitě) a "přehlédli" trvalé podvody Řecka při vyčíslování schodku.

   Závěr: Představa, že někde existují seriozní a odpovědní politici je víra ve velmi idealistickou pohádku. Politik je nezodpovědný už proto, aby se udržel v křesle.

+3/0
30.12.2014 11:50

M34i54c47h46a51l 37K32a59n87d23a 7270677573365

Jakýkoliv schodkový rozpočet je špatný. Podle zdravého rozumu rozpočet MUSÍ být přebytkový. Pokud se pak povede dosáhnout přebytku i v reálu, může být jeho část použita pro výdaje v následujícím roce a druhá část ponechána v rezervě na pokrytí výdajů v době krize. Tohoto stavu však není možné dosáhnout za situace, kdy volební právo mají všichni bez ohledu na to, jestli do státní kasy přispívají či nikoliv.

+1/0
30.12.2014 11:33
Foto

D88a23l64i77b32o69r 37B85a95r64t70o19š 5224470657719

Pane, je vidět, že jako občan o ekonomii a o logice nemáte veliké ponětí. Když si rodina půjčí na stavbu či koupi domu na bydlení, má na několik let, možná i desítek let schodkový rozpočet. A právě tak je to i se státním rozpočtem. Jde ale o to, kam se peníze nainvestují, jestli do přímé spotřeby nebo do nákupu prospěšných věcí. A pak ještě máme problém rozhodnout, co je a co není prospěšné.

Je mi vždy mdlo, když vidím, jak lidé nemají o ekonomii ani zbla ponětí.

0/−1
30.12.2014 16:22

M68i67c31h47a72l 59K43a63n66d60a 7360627513505

Rozhodně toho o ekonomice a logice vím více, než Vy předvádíte zde. Pokud si rodina vezme půjčku, znamená to že má jeden roční rozpočet schodkový. Další roky pak musí být logicky přebytkové, protože právě z těch přebytků půjčku splácí.

+1/0
30.12.2014 16:34

K57a26r59e59l 27F22u65k98s19a 3344100480583

Pokud má být státní rozpočet dlouhodobě přebytkový, tak a) bude stát něčím věřitelem (soukromých subjektů = zadlužený národ či jiných států - to se ale Vaše logika agregátně sama popírá) b) stát bude shromažďovat peníze které sám "vydal" (zvětšíte pouze bilanční sumu což jaksi spořením taky není). To říká zdravý rozum na požadavek přebytkovosti rozpočtu v dlouhém horizontu (předpokládám, že tak jste to myslel). Ono pohlížet na stát a domácnost stejně je někdy zavádějící. Dovolil bych si samozřejmě oponovat i ve věci krátkodobého zadlužení, ale to už je téma složitější...

0/0
30.12.2014 18:08

M81i75c41h24a84l 92K26a53n59d46a 7200627393795

Přebytkový rozpočet v okamžiku schválení ještě automaticky neznamená, že bude přebytkový i v okamžiku bilancování po skončení roku. Skutečnost je ve většině případů horší než návrh. Kromě toho netvrdím, že přebytky jsou nedotknutelné, je možné je utratit v následujícím období - viz výše.

0/0
30.12.2014 19:59

K10a21r71e42l 74F43u54k17s53a 3594620290523

Tak předpokládám, že pokud hovoříte o ideálním stavu, tak nepopisujete rozpočet, který by byl naplánován jako přebytkový ale v reálu by nebyl dodržován...

0/0
30.12.2014 20:07
Foto

R16a68d57e96k 47P34o10l61i87c34k45ý 6511683341954

Ty 3 % nejsou dogma-jakmile to budou populisti typu současné vlády potřebovat kdykoliv to přešvihnou a budou nás přesvědčovat, že dobrých je třeba 5%.

Jediná rozumná cesta je dostat se během několika málo let do přebytkového rozpočtu a začít umořovat dluhy-až je zaplatíme tak ročně ušetříme desítky miliard na jejich obsluhu

+1/0
30.12.2014 9:48
Foto

I96v79o 49B95e87č42v64á87ř 1474916349

Svůj pohled na státní dluh budu prezentovat v dalším článku, který zveřejním během ledna.

0/0
30.12.2014 10:09

J14i14ř73í 32Ř81e61z64n50í20k 4842122483725

Dalo by se to určitě dohledat, kdo s tím přišel. Ale protože to bylo v éře před internetem, tak byste musel zajít do veřejné knihovny.

Nicméně faktem, že přes veškeré průšvihy ve 20. století s ekonomikou, rostla celosvětová ekonomika reálně jednonásobně rychleji než ve století předcházejícím, tedy o 2% ročně, což tedy lze vysvětlit právě těmi deficity. A tam, kde se pokusili ty deficity a dluhy nějakým způsobem omezovat, tak šla ekonomika vždy do kytek. Viz u nás éra Topolánka a Kalouska.

+1/−3
30.12.2014 9:06
Foto

R38a39d28e22k 85P35o89l16i18c57k19ý 6721193651414

naopak omezit dluhy a deficity je jediná cesta k udržitelnému rozvoji.

Vy jste jako člověk co padá z vrcholu 15patrového paneláku a když letí kolem 7 patra tak kříčí pořád je to dobré nic mi není.

Ekonomika rostla rychleji díky vědeckotechnické revoluci a rozvoji průmyslu

+2/0
30.12.2014 9:45

J19i50ř80í 20Ř15e22z29n95í86k 4652522833865

Proč si myslíte, že v 19. stol. hrál vědeckotechnický rozvoj a rozvoj průmyslu menší roli? Vždyť to byla inovace za inovací.

0/0
30.12.2014 15:07
Foto

R27a24d21e94k 40P76o66l58i24c51k11ý 6211113281954

inovace ano, ale ne rozvoj průmyslu-respektive jen nepatrný

skutečný rozvoj umožnily až automobily

0/0
30.12.2014 17:44
Foto

I55v63o 58B71e94č33v40á68ř 1134916439

Samozřejmě, že dalo, ale nepoovažuji to za důležité.

Jak jsem psal v prvním článku. Neefektivní deficit rozpočtu může krátkodobě navýšit HDP, ale dlouhodobým motorem určitě není.

Otázka je, zda ekonomika už v kytkách nebyla a zda to pokusy Vámi uvedených pánů pouze neodhalili. Nicméně nehodlám obhajovat jejich kroky, sám jsem s nimi v mnohém nesouhlasil. Především to, že se zaměřili na špatnou strategii jako schodek rozpočtu a dluhy omezovat. Něco o tom napíšu příště.

0/0
30.12.2014 10:15

J59i19ř42í 40Ř55e43z51n13í87k 4932462243415

Sám říkáte, že tedy existuje "efektivní deficit rozpočtu".

0/0
30.12.2014 15:11

V42l97a82d93i98m78í97r 13H92r33u50b32ý 4177793874629

Máte pravdu, že HDP rostlo díky dluhům - právě o ty dluhy (resp. o inflaci způsobenou tiskem peněz nekrytých). Vaše domácnost se bude mít taky dobře, pokud si pomůžete půjčkami (nesplácenými). Ovšem jen do doby, pokud nám půjčují.

  V době globální ekonomické krize byla v krizi i naše otevřená ekonomika. Samozřejmě - krize přicházela i odcházela se zpožděním (tak, jak se zpožděním klesal a pak s obdobným zpožděním rostl export).

   Předpokládám, že jste se v diskuzích již dostatečně poučil, abyste věděl, že současný růst byl zabezpečen kroky vlád (případně parlamentu) před rokem až dvěma. Současná vláda má na růstu jen bezvýznamný podíl (pokud vůbec jaký).

0/0
30.12.2014 12:00

J86i54ř17í 13Ř96e26z57n25í82k 4942672683965

Současná vláda hlavně změnila atmosféru, lidé se přestali bát utrácet.

0/0
30.12.2014 15:08

V39l11a18d49i26m39í95r 50H45r69u34b92ý 4397663844919

Opravdu? Není to tím, že díky vyššímu exportu je vyšší zaměstnanost - tedy více peněz na nákupy? Není to tím, že díky vyššímu exportu jsou v mnoha podnicích vyšší mzdy (ve vazbě na ekonomické výsledky podniku)? Není to konečně tím, že ač roste DPH, schodek zůstává na 100 mld. (3% mantra) a zbytek se prožírá?

0/0
30.12.2014 21:23

K18a48r62e63l 49F11u48k38s20a 3444260500663

A co když je těch faktorů více... To Vám do Vašeho běžně málofaktorového černo-bílého vidění nesedí?

0/0
31.12.2014 16:32

J21i13ř21í 39Ř16e63z31n41í81k 4892502903225

POzn. Nejde o inflaci, mluvím o reálném ekonomickém růstu.

0/0
30.12.2014 15:09



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.